Minska rekryteringskostnaderna genom att anställa snabbare, smidigare och mer långsiktigt. Att rekrytera tar upp mycket tid och energi från ett företag. Enligt revisionsföretaget PWC är den uppskattade kostnaden för att anställa någon som inte stannar kvar i företaget närapå 300 000 kronor hos småföretag i Sverige. Hos större företag är rekryteringsprocessen ofta längre med fler personer inblandade och därför troligen än mer kostsam. Nedan finner ni sex förebyggande åtgärder mot onödigt kostsamma rekryteringar:
Lägg upp annonser på rätt ställe – få in rätt personer
Undvik en alltför stor hög med CV:n genom att anpassa annonsplats efter anställning.
Kanske inte det mest uppenbara rekryteringsverktyget men kan vara en guldgruva om ni letar efter en marknadsförare inom sociala medier eller dito med koll på influencers.
Det finns en massvis av grupper på Facebook som riktar sig till personer med specialintressen. Sök bland grupper och bli medlem i de som verkar seriösa. Lägg upp er annons alternativt en länk till annonsen – med tillåtelse av gruppens admin förstås.
Google Adwords
Lägg ut en annons riktad mot en segmenterad grupp. Observera att det är värt att lägga tid på att hitta rätt keywords och segmentera vilka grupper ni vill ska se annonsen.
Här kan man både söka efter personer baserat på yrken men också lägga upp jobbannonser som riktas mot en specifik demografisk grupp.
Branschspecifik tidning
En annons i en fysisk eller digital tidning kan löna sig om det finns många läsare.
Tänk på annonsdesign och textinnehåll
Genom att förmedla en viss känsla i er annons kan ni nå ut till personer som passar in i just er företagskultur och för rollen. Är ni ett gäng unga entreprenörer som vill ha en kreativ idéspruta eller en bank som behöver en lånerådgivare med professionellt förhållningssätt? Oavsett bör annonsen framhålla vilken persona som eftersöks.
Sålla snabbt genom lämplighetskontroll
Gör en bakgrundskontroll digitalt hos Belastningsregistret.se för att snabbt kunna bortse från de med ett kriminellt förflutet som inte lämpar sig för rollen eller för ert företag.
Max en minut per CV
Ett dåligt strukturerat CV som inte tillför en lättläslig och konkret profil av personen samt saknar känslan av att ha ansträngt sig, kan eventuellt reflektera huruvida personens egentligen är intresserad av arbetsrollen eller hens prestationsförmåga.
Anpassa intervjun efter tjänst
Blanda in oväntade inslag i intervjun för att få svar som inte är inövade framför spegeln. Iscensätt ett säljmöte och be den ansökande kommentera, ställ fem frågor kring allmänbildning relaterat till positionen och ert företag eller be den ansökande lösa ett case baserat på ett verkligt problem som uppkommit tidigare i liknande positioner hos er.
Vad är din uppfattning av personen?
Det är inte fel att lyssna till sina instinkter när det gäller att anställa rätt person, men se till att inte gå i fällan att döma ut någon för tidigt. Verkar personen nervös och pratar mycket så kanske det inte är en lämplig rekrytering till ett säljarbete där rollen till stor del innebär att sälja en produkt genom nya möten med högt uppsatta chefer och det gäller att kunna hålla sig lugn och rationell. Däremot är det inget som talar emot för att personen skulle vara ett underbart tillägg till en kontorsbaserad anställning.